
F O C U S

Beating
The

Bans
November's launch of the
latest alternative South African
newspaper, coming as it does
hard on the heels of the clo-
sure of a fellow independent
weekly, seems to point to a
headstrong, even foolhardy,
determination to find the
cracks in PW Botha's armour
of press law.
The Vrye Weekblad (Inde-

pendent Weekly), the first
Afrikaans newspaper to de-
clare its commitment to 'a
non-racial, democratic and
united South Africa', seeks to
attract the readership of
those swelling numbers of
Afrikaners it believes are
losing faith in their apartheid
government.
If it succeeds, it could com-

plement the Johannesburg-
based Weekly Mail, which is
largely targeted at the En-
glish speaking, liberal to left
market. But the odds are
stacked against it; white
Afrikaners have displayed a
determined shift to the right
in recent local elections, and
the Weekly Mail was recently
banned for four weeks.
The Vrye Weekblad, and

other alternative newspap-
ers like it, are ranged against
a government that has the
power to ban any publication
for up to three months if, in
the opinion of the relevant
government minister, it
promotes organisations like
the outlawed African Nation-
al Congress, or if it encour-
ages what he believes is 'sub-
versive activity' - including
civil disobedience, strikes or
general disorder. Discretion
lies entirely with the minis-
ter, and he is obliged only to
serve two warning notices
prior to banning.
Weekly Mail's banning was

the third; New Nation, the
35,000-circulation, black-
readership weekly, and
South, The Cape Town-
based, working-class news-
paper, have both suffered
three-month bans.
Since the press restrictions

were made law in August
1987, official warnings have
come thick and fast. Reci-

pients have included a small
Eastern Cape community
newsletter, an academic
journal and the organ of the
anti-military conscription
movement. The effect has
been to provoke a nationwide
'Hands Off The Press' cam-
paign, an international out-
cry and renewed determina-
tion by alternative newspap-
ers and their teams of
lawyers to find loopholes in
the law. But it has also re-
sulted in some inevitable
pre-publication censorship;
a three-month closure could
spell financial defeat for any
newspaper lacking large-
scale economic backing.

South Africa's alternative
press - a broad term loosely
referring to a range of news-
papers, news agencies,
magazines and community,
student, trade union and
church publications - are
distinguished from the main-
stream press by their inde-
pendence from major com-
mercial interest groups.
Innovations in newspaper

technology, which intro-
duced desktop publishing
and laser printing, brought
the production process with-
in the reach of small, under-
capitalised groups.
The alternative press

emerged partly in response
to the growing monopolisa-
tion within the newspaper in-
dustry: four major corpora-
tions - Media Times Limited,
the Argus Group, Perskor
and Nasionale Pers - owned
and controlled all the coun-
try's newspapers. They also
emerged to challenge
spreading state control; their
commitment is to the provi-
sion of an alternative order -

social, political, economic
and cultural.
Efforts have been made to

extend that commitment to
include newsroom politics.
The first alternative paper,
Grassroots, launched in Cape
Town in 1980, deliberately
set out to be an agent of
political change, and its

Gagged but not giving in

advocacy journalism was a
catalyst in local community
organisation.
Today, Grassroots looks set

to become another victim of
Botha's offensive. One of the
first newspapers to receive
an official warning, it has
had several editions banned
and seized. And in the latest
attack one of its journalists
was shot by an unknown
assailant and soon after her
discharge from hospital was
detained under state of
emergency legislation. •
Moira Levy

MARXISM TODAY DECEMBER 19886


