
2 March 1983 Marxism Today

FLEET STREET SHUFFLE

Fleet Street is once more living dangerously.
Circulation figures for last year show that
national newspaper daily sales fell by
500,000 over the previous year. As advert-
isers understand such figures, this indicates
that our national press, still much the largest
in Europe, has mislaid nearly two million
readers.

A multi-million pound bingo bash among
the tabloids has not stopped the slide of the
Express, Mail, Minor and Daily Star.
Between them they lost more than half a
million sales. The only popular newspaper to
come up shining is the Sun which managed
to put on an extra 42,000. This still leaves
some 450,000 sales at this end of the market
unaccounted for. Bingo or no, customers
seem to be looking elsewhere for their news
and entertainment.

During the past 12 months a selection of
disaster rumours have been heard around
Fleet Street watering holes; the Express is
about to close, or is it the Mail? Inevitably
there has been talk of mergers. And the
Daily Star, which outshines the Sun when it
comes to titilation, has been a frequent tip
for the chop. Certainly, the Star now looks
distinctly unsteady. Its circulation has
dropped to 1981 levels and it was the
heaviest loser of them all, down more than
200,000.

The success of the Sun — now selling well
over 4,000,000 a day — is undoubtedly due
to its aggressive marketing strategy. It was the
clear winner of the bingo war and has now
established a circulation lead of almost a
million over its rival the Daily Mirror.

The Mirror's decline has been rapid and
fairly astonishing — the paper normally
expects to increase sales when its traditional
enemy, the Tories, are in government. More
worrying for Mirror Group executives may
be the suggestion that the Sun is threatening
to usurp the Mirror's position as pack leader
in the hunt for display advertising revenue.
Last year advertisers spent about £220m on
popular press advertising of which the Mirror
took 26.30%, but the Sun increased its share
of the market to 25.10% and would appear
to be closing fast.

While this contest is being fought out at
the popular end of the market, another no
less intriguing struggle is being waged at the
so-called quality end of the street. Unlike the
popular press, quality newspapers are
holding their readers, but there is evidence
that a small, even imperceptible revolution is
in the making. A switch in allegiances from
the Daily Telegraph to other newspapers
suggests that the house magazine of rank and

BEGIN
THE
Government

file Tories is suddenly vulnerable.
Last year the Telegraph lost 39,000 sales.

The Financial Times, which has always
enjoyed having the smallest circulation and
the biggest slice of the advertising cake,
increased its circulation to just over 200,000.
The Times added another 8,000 to reach
305,000 daily sales. The biggest increase —
24,000 — was picked up by the Guardian
which is emerging as the strongest challenger
to the Telegraph.

The Guardian's success — it now sells
421,000 daily — owes much to the 11 -month
suspension of the Times three years ago
which destabilised the quality market. But
perhaps the paper's biggest boost came with
the election of the most reactionary
Conservative government since the war. With
more than half its readers under 35 years
old, the Guardian has captured those people
— Tories among them — who want to
distance themselves from the right wing
political cocktail being mixed at
Westminster.

In four years the Guardian's circulation
has increased by more than 50%; its
advertising share is increasing while the

volume of advertising taken by its rivals is
falling; and it has just been named
Newspaper of the Year by the advertising
industry journal Campaign.

Two years ago the Guardian would have
regarded the Times as its main rival, but
with a circulation lead of 105,000 and, as
Campaign reports, 44% more readers at the
posher end of the social scale, that battle
appears to have been won. Now the target
chosen by the boardroom is the Telegraph.

Guardian managing director Gerry Taylor
predicts that, within 18 months, it will be
the top paper for private sector advertising.
And group chairman Peter Gibbings is
optimistic enough to predict in a letter to the
Spectator that profitable days lie ahead for a
paper which has traditionally had its heavy
losses massaged by other parts of the
company.

The management's enthusiasm flows from
the realisation that the Guardian is becoming
the natural home for opinion that is at odds
with the government — ranging from all
points left of the SDP to a growing number
of Tories. As a Guardian leader might put it,
only time will tell whether an even woolier



FOCUS March 1983 Marxism Today 3

editorial line will emerge to keep the paper's
new readers happy. There is no doubt,
however, that the Guardian's workforce will
expect the paper's success to initiate a move
away from the meanness with which the
company has treated its staff over the years.

Across the way in Gray's Inn Road the
Times is still labouring in its circulation rut
under the management of Rupert Murdoch.
It has just topped 300,000 sales a day but
that compares with more than 350,000 in
1974.

Murdoch's style of management is well
known. He came to the Times with a
mission: to tame the unions and to get the
paper into the black. So far he has had much
less than success on either front. The unions
have resisted his brutish approach to
industrial relations (when he sacked 40
journalists on the Australian recently, he
euphemistically described them as 'unhappy
in their work'). Someone once said that
Murdoch regards himself as the world's
greatest newspaperman — if greatness is
measured by the ability to chop, swop and
demoralise workers then he is indeed in a
class of his own.

But winning over readers may require a
different approach. The success of the
Guardian indicates that a shift of opinion
among the readers of quality papers is taking
place and, to succeed, Murdoch may have to
steer his paper to the centre of the political
stage and away from Downing Street.

Aidan White


