
February 1983 Marxism Today 39

NEWS ON
CHANNEL FOUR

Brian McNair

The Broadcasting Act of 1981 required the
Independent Broadcasting Association, with
regards to Channel 4, 'to ensure that the
programmes contain a suitable proportion of
matter calculated to appeal to tastes and
interests not generally catered for by ITV'. It
had, in addition, 'to encourage innovation
and experiment in the form and content of
programmes'. Notwithstanding the IBA's
obligation to maintain 'due impartiality' in
all matters of 'political and industrial contro-
versy', the widespread anticipation that
Channel 4 would exert a radicalising influ-
ence on British broadcasting was clearly
justified under the terms of the 1981 Act.

To what extent, then, has that anticipation
been met? Let us first establish the limita-
tions on what can legitimately be expected
from Channel 4. It is not in any respect
fundamentally different from the established
broadcasting institutions, for the following
reasons: it is a commercial public channel,
subject to the ultimate control of a public
authority while also being dependent on
advertisers and thus on advertising; the
dubious criteria of impartiality in broadcast-
ing must be followed, as John Pilger has
discovered to his cost with The Truth Game,
postponed because of the need for 'balance';
and many of the programmes shown on
Channel 4 are made by personnel applying
the same journalistic and professional stan-
dards as have been frustratingly evident on
the other three channels. There are, in
short, structural and institutional similarities
between the four channels which tend to
minimise Channel 4's 'radical' content.

Furthermore, one cannot highlight the
innovatory developments of Channel 4 with-
out stating that such things can happen on
channels 1, 2 or 3. The Open Door
programmes put out by BBC2 contained
often excellent, highly politicised critiques of
government policy, of media institutions and
even, dare we admit it, of capitalist society
itself. ITV allowed Jonathon Dimbleby to
express in The Cold War Game the almost
heretical (for the established media) view
that the GDR could provide full employ-
ment, adequate housing, and rising living
standards for its people.

Now, it can be argued that the appearance
of alternative viewpoints such as these on
television is largely a consequence of opening
doors to alternative voices — voices, in other
words, different to those which routinely
monopolise the airwaves. It is a question of
access. The concept of access is not new as
Lord Annan reported in 1977: 'For many
years, it has been exercised by the leading
political parties in the form of short party
political broadcasts for which the broadcasters
provide transmission time and if required
the production facilities, but are seen to have
no responsibility for the content of the
programme'.

Until the advent of Channel 4, it has been
the extension of this 'access' to community
groups, campaigning organisations, and
esteemed individuals with prestige such as
Dimbleby, which has provided the most
interesting television on the old channels.
Channel 4 is a progression however, in that it
represents a partial institutionalisation of the
concept; to a limited degree certainly, but it
is there, and sanctioned in the law. Channel
4 must provide facilities and transmission
time, as part of its brief, for groups
previously excluded from television to pro-
duce programmes related to their own
spheres of interest. It can in addition
commission programmes from commercial
companies like Central or Granada which
are expressly designed to serve 'minority'
groups. Unsurprisingly, this has led to some
refreshing changes:

'Welcome to Union World coming to you
from Liverpool, the first network television
series to report exclusively on trade union
affairs'. (Gus Macdonald).

What follows is indeed a radical shift away
from the dominant media representation of

Gus Macdonald



trade unionism and its function in modern
Britain. Where news and current affairs
programmes most frequently present the
British trade union movement as undem-
ocratic, having excessive power, bearing
responsibility for inflation, bad industrial
relations and Britain's poor competitiveness,
Union World begins from an entirely differ-
ent set of premises. High-lighting a strike at
Heathfield's of London, the dispute is put
into its historical context: 'Unions have had a
hard time organising in this Slough estate,
but the workers in the plywood shop at
Heathfield's, almost all black, joined the
General and Municipal two years ago, and
eventually won recognition from the com-
pany'. (Union World, November 6).

Attempting to contextualise an industrial
dispute is not the stock-in-trade in conven-
tional media reporting of trade unionism:
'Today that victory has a hollow ring. After
they took action to improve their pay four
months ago, twenty-one black trade unionists
in the plywood shop were locked out, their
jobs were immediately taken by non-union
workers from an agency, initially all-white. A
strike followed which quickly collapsed
when some members were sacked'.

Thereafter the programme does not attempt
to discuss the validity of the dispute, since
this is taken for granted, but to raise
questions concerning the trade union move-
ment itself: 'There is another union at
Heathfield's, the strong, left-leaning print
union, SOGAT 82. Their 30-odd members
are concentrated in the print shop. But
despite the picket line and the non-union
labour, the SOGAT men are refusing to back
their black brothers and sisters in the
G&M'.

Trade unionists are asked to explain their
racism, a painful display of which we are
confronted with in the shape of a SOGAT
shop steward who simply refuses to con-
demn white scab workers in his factory,
stating on camera that he doesn't 'owe' the
black workers anything. Lest this be inter-
preted as an alternative form of union-
bashing, however, we see also the efforts of
other trade unionists to discipline their racist
colleagues, and we are left in no doubt that
the trade unions regard the problem as a
serious one, threatening to undermine united
action against an employer. The radical
difference in this approach to trade unionism
is that the debate has shifted away from the
rantings of Scargill and Buckton-bashers
towards a perception of what the trade union
is for: to protect the interests of the worker,
black and white, male and female, in a
capitalist society.

Subsequent editions of Union World have
continued in this vein, emphasising the role

Arthur Scargill

played by trade unions in the nitty-gritty of
defending workers' rights; in dealing with
the 'matter-of-fact' issues; in constituting an
essential critical voice against government
policies. A programme on pension-funds for
example emphasised the TUC's demand for
a new investment programme, controlled by
the government and funded from the vast
resources of pension funds, this being placed
in direct contrast to the 'non-investment'
policy of the Tories and financial capital.

When one thinks of the 'bully-boy-saboteur-
militant-wrecker' image of effective trade
unionism so common in the British media,
we are entitled to claim this kind of
approach as an advance, although The Times
TV correspondent thought otherwise:
'Trade union affairs spend a long time being
stupefyingly boring before they get interesting,
and it is an inflexible fact of life that only a
handful of unionists have the patience to stay
through the boring bits'. And to emphasise
what he regarded as the more relevant aspect
of trade unionism: 'There was one compen-
sation however: Arthur Scargill had refused
to be on the programme because of some
supposed disagreement with Granada'. It is
of course precisely the attempt to move away
from personalities and sensationalising which
makes Union World the advance that it is.

Union World exemplifies what can be
expected when access to television is made
just that little bit easier, and when produc-
tion companies are given just that little bit
more flexibility in their choice of subject-
matter. There are others on Channel 4 of
which similar points could be made (Opin-
ions, The Friday Alternative), and a greater
extension of access still will lead inevitably to
a new kind of broadcasting — one which
will, incidentally, reflect the strength of
socialist and Marxist ideas in our society.

For the Left in Britain, it is clear that our
fundamental demand in the area of the
media has been vindicated: be it the press or

television, the only way to develop a media
which can express the needs and interests of
a people — in all its complexity — is to
campaign for - the extension of rights of
access. The democratisation of the media is
not a new demand, but in programmes like
Union World, we can begin to see what it
will look like when it comes.

Channel 4 proves, if proof were needed,
that Britain's broadcasting institutions are
not the tools of a monolithic ruling class, and
that they are subject to change. To test the
limits of this capacity for change, the
movement must demand more strongly
rights of access and make of them a reality.
The Communist Party above all, knowing as
it does the value of an alternative media,
must be in the forefront of such a campaign,
creating in the wider movement an awareness
that the media institutions as they develop
will create new possibilities for 'putting the
case'. These opportunities must not be
missed.


