
May 1982 Marxism Today

THE TIMES

An uneasy peace reigns once again at The
Times. But as the redundancy volunteers
collect their cheques, those who stayed
behind to continue working for Mr Rupert
Murdoch are counting the very different
cost of Fleet Street's latest — and most suc-
cessful — dawn raid on trade union
organisation.

The February crisis at Times Newspapers
was precipitated by the proprietor's ulti-
matum to close all six titles unless the union
chapels accepted several hundred redun-
dancies. It was reported almost entirely in
the orthodox business-cum-cultural context
of'Will The Times close?'. The media gave
little serious attention to the impact of the
'dispute' on labour relations generally.

The last inverted commas are appropriate
because there were no production problems
at the Grays Inn Road plant. Indeed, there
has been minimal disruption since the Mur-
doch takeover in February 1981. Any threat
of industrial action immediately drew a pre-
emptive strike from management. In the
case of the Sunday Times NGA machine
managers last autumn, it took the form of
dismissal and the suspension of all other
staff without pay — an act described by the
supposedly-libertarian Times editor Harold
Evans as 'immoral, illegal, necessary and
right.'

That was the backdrop to the manufac-
tured confrontation that was widely
expected within the building as 1982 began.
Murdoch's style has been to fly in, summon
the print union general secretaries for a hec-
toring about manning levels and the huge
drain on the parent company News Inter-
national (bankrolled by The Sun and News of
the World) and jet out again.

Figures of £15 million losses were bandied

around but never explained in detail. The
papers were 'bleeding to death' while actual
earnings at more than £100 million a year
were at an all-time high, despite a deliberate
policy of depressing the cover price to win
readers from the Guardian, Daily Telegraph
and even more down-market titles. In the
original sales prospectus prepared by
previous owner Lord Thomson, the price
should have risen from 20p to 25p in April
1981, and to 30p this spring.

By maximising the intimidatory effect of
the cash flow problems (which were at least
partly due to the week-long close down last
autumn, and management's own action in
dismissing many marketing and advertising
staff), the company induced a feverish sense
of crisis in which the unions felt compelled
to be seen to be making some concessions
both for the public good and in the interests
of the majority of their members.

It was a smart move, and to a degree it paid
off. Murdoch had learned the lesson of the
abortive Thomson lock-out of 1978-79:
don't attack hard on all fronts simultane-
ously. Little was asked of some tough chap-
els. The company went for the Natsopa
chapel that was at once the soft under-belly
of the workforce and the symbol of militant
shopfloor leadership — the clerical staff, led
by Barry Fitzpatrick, a regular Left conten-
der for national office in the print union. No
less than 490 of the proposed 600 full-time
job losses were demanded from his people.

Fitzpatrick was an important target. His
only serious political rival, Reg Brady, one-
time scourge of the Thomson owners as
father of the Sunday Times Natsopa machine
chapel, had earlier been appointed by Mur-
doch as a £25,000 a year industrial relations
executive, in the classic Fleet Street tradi-
tion of'if you can't beat them, hire them'.

Every stroke in the book (and some that

are not) was pulled. When the clerical work-
ers proved unexpectedly obstinate, TNL
sought to by-pass the chapel; firstly, by
reaching an understanding with the national
leadership that redundancy volunteers
would not lose their union card (and with it
their livelihood in the industry); and then by
approaching staff directly at their homes
with an invitation to accept tempting lump
sums by applying direct to a Post Office box
number. There was even a threat that the
chapel would be run directly from Natsopa
head office.

Under that kind of pressure, the chapel
gave way and negotiated redundancies,
though the company got less than half it
asked for. There were compromises in other
areas, too. Harry Evans was eased out with a
golden handshake said to be worth
£263,000, and his assistant editor, Dr Ber-
nard Donohue, one-time head of premier
Callaghan's think tank at Downing Street,
was summarily dismissed. Top management
was rearranged but if anything Murdoch
tightened his grip.

In retrospect, the latest Battle of New
Printing House Square revealed some
ominous gaps in trade union organisation.
Murdoch resuscitated the old tactic of
divide and rule, and played one group off
against another. The shopfloor TNL All-
Union Liaison Committee, which func-
tioned fitfully but adequately during the big
lockout, was never mobilised to provide a
common front against the policy of job cuts.
In the case of Natsopa particularly, there
was a divided response between national and
shopfloor leadership.

The so-called 'national' directors
appointed to the senior Times Newspapers
(Holdings) Ltd board — their Lordships
Dacre, Roll, Greene and Robens and Sir
Edward Pickering — did, however, finally
reassert their paper authority. Their inter-
vention, plus the publicity occasioned by
persistent NUJ questioning, got the papers'
titles restored to TNL from the parent com-
pany News International, where Murdoch
had salted them away — presumably to
secure them to himself if he liquidated
Times Newspapers. Any liquidation was the
key threat in the whole paraphernalia of
management by ultimatum.

Having stripped the company of its most
tangible asset — the six-storey office block at
200 Grays Inn Road — Murdoch was in a
position to close down TNL and with the
titles under his belt, try a restart later on his
own terms. That option is not now so readily
available.

Looking ahead, it seems that Murdoch
will continue his job-cutting programme



that has sliced employment at Times News-
papers from 3,500 at the time of the takeover
to around 2,000. Accelerated development
of the new computerised photocomposition
system will do away with copy holders and
readers shortly, and the company is then
poised to go for the biggest prize of all —
direct input into the computer by
journalists.

Talks have already begun with the NGA
on the siting of three visual display units in
the editorial area, and The Times seems set to
be the first national newspaper where jour-
nalists get their hands on to live keyboards.
It will be a modest start, but Bill O'Neill,
Murdoch's Australian responsible for get-
ting the system on full stream has made it
clear that, 'This is the thin end of the
wedge'.

The mood at New Printing House Square
is one of relief mixed with apprehension.
Relief that the horrors are over and appre-
hension that they will start again before
long. Murdoch does not belong to the old-
style Beaverbrook school of proprietors. He
is more interested in profits than propa-
ganda (though he doesn't see why he can't
have both) and with alleged losses running at
£4 million a year even after the last round of
cuts, the temptation to cut and cut again
must still be there.

Elsewhere in Reel Street, there is under-
standable anxiety that other proprietors
faced with recession-induced cash problems
will seek to copy Murdoch's strategy. Econ-
omies are already being demanded at
Express Newspapers with management
blaming the impact of the Aslef strikes on
circulation costs. The NPA has held down
the annual wage rise for the industry to 5%
and unemployment in the industry is higher
than for many years. Chapel power as we
have known it for the last two decades may
not be on the run, but it is certainly on the
defensive.

Jack Wakefield


